Citáty

Podľa viery Cirkvi láska k Bohu a láska k blížnemu je síce rozlíšiteľná, ale nie odlúčiteľná. O tom nás učí prekrásny výrok sv. Tomáša Akvinského: „Láska, ktorou milujeme Boha a blížneho, je jedna a tá istá čnosť, lebo sám Boh je dôvodom, prečo milujeme blížneho a v blížnom nemilujeme nikoho iného, iba Boha“.

Sv. Tomáš Akvinský, S. Th., II-II, q. 103, a. 2-3. In: Direktorium spirituale, marec 2020, Herausgeber Bischöflicher Stuhl, Regensburg, 24. marec, S. 37-38

 

Som ten, ktorý sa  pamäťou  rozpomína. Som ten, ktorý  rozumom  premýšľa.  Som ten, ktorý láskou miluje. Nie som ani pamäť, nie som ani rozum, nie som ani láska, ale mám pamäť, rozum a lásku.

Sv. Augustín, In: Werner Kinnerbrock, Kein Wissen ohne Glaube oder Warum es unmöglich ist, nichts zu glauben, Claudius Verlag, München 2016, str.117.

 

Robme, čo rozkázal, aby sme nežiadali bezočivo, čo prisľúbil; aby nám nepovedal na súde: Urobil si, čo som rozkázal, že si teraz žiadaš, čo som prisľúbil?

Sv. Augustín, In: Liturgia hodín, III. zv., Štvrtá pôstna nedeľa, Posvätné čítanie, str. 247-249, toto str. 247, prvý odsek.

Hovoríte, že nemôžete dávať. Tým, ktorí vás prosia poviete, že nemáte dosť nato, aby ste dávali. Svojim jazykom sa prisaháte, že to nemôžete robiť, ale vaše ruky vás prezrádzajú. Hoci samé nevedia rozprávať, lesk na vašich prstoch však svedčí, že klamete. Koľko ľudí by mohol zbaviť dlžôb jediný váš prsteň? Koľko rozpadnutých domov by sa zaň mohlo zrekonštruovať? Iba jedna z vašich truhlíc plných šiat by mohla pomôcť množstvu ľudí, ktorí sa teraz trasú od zimy.

Sv. Bazil Veľký. In: Kázeň 7, K bohatým.

 

O tom, aký bude celý deň, rozhoduje ranná modlitba.

D. Bonhoeffer. In: Directorium spirituale,JANUAR 15.  2020, str. 22. Herausgeber Bischöflicher Stuhl, Regensburg.

 

Ani najlepší pohanský svet by som neuprednostnil pred najhorším kresťanským svetom, lebo v kresťanskom svete je miesto pre tých, pre ktorých niet miesta v pohanskom svete: pre telesne postihnutých a chorých, pre starých a nevládnych; a ešte oveľa viac, než iba miesto pre nich; pre lásku voči tým, ktorých pohanský a bezbožný svet pokladal a pokladá za neužitočných…Odporúčam o tom premýšľať a pomocou predstavivosti súčasníkov si predstaviť taký svet, na ktorom by nebolo Krista.

Heinrich Böll, In:  FRANZ KAMPHAUS, Mach ´s wie Gott, werde Mensch. Ein Lesebuch zum Glauben, HERDER Freiburg . Basel . Wien, 2019, s. 74-75.

Katolícka viera, aká si stála, aká si pevná, ako hlboko si zakorenená, aké dobré základy máš na pevnej skale! Nebo a zem sa pominú, ale ty sa nemôžeš nikdy pominúť. Celý svet ti od počiatku protirečil, ale ty si mocnejšia a víťazíš nad všetkými.

Sv. Fidél zo Sigmaringenu, kňaz a mučeník, v:  Liturgia hodín, II. zv., 24. apríla, str. 1681-1682, toto str. 1682.

 

Kde sa už Boha nechváli, tam sa všetko ďalšie rozpadáva

Sv. František z Assisi, In: Joseph Ratzinger, Gesammelte Schriften, Predigten, 14/2, Herder, str. 809.
 

 

Dospel som k presvedčeniu, že existuje Boh, sudca našich skutkov, že existuje nesmrteľná duša a že existuje život po smrti, že Boh odmeňuje dobro a trestá zlo.

Heinrich Heine In: Direktorium spirituale, Bischöflicher Stuhl, Regensburg, marec, 6. 3. 2021, str. 11.

 

Ak náboženstvá všetkých čias sa vyjadrujú v obrazoch, podobenstvách a paradoxoch, to sotva môže  znamenať niečo iného, než to, že tú skutočnosť, o ktorej sa tu pojednáva, nemožno pochopiť iným spôsobom.To ale neznamená, že to nie je pravá skutočnosť.

Werner Heisenberg In: Werner Kinnebrock, Kein Wissen ohne Glaube oder Warum es unmöglich ist, nichts zu glauben, Cladius Verlag, München 2016, str. 59.

 

Sv. Ján Vianney prijal subdiakonát 2.júla 1814 z rúk monsignora Šimona, biskupa v Grenobli. Keď sa mladí klerici vracali z kostola domov do seminára, za cestou spievali „Nech je zvelebený Pán, Boh Izraela, lebo navštívil a vykúpil svoj ľud…! Tento spev sa rozliehal slávnostne námestím. V tento deň istý advokát Bartou sedel za stolom vonku pred hostincom Traja delfíni. Keď počul tento spev, s hnevom sa prihovoril k tým, ktorí sedeli s ním za jedným stolom: „Všetko je zbytočné, všetko márne, Voltaire, Rousseau, prenasledovanie Cirkvi, gilotína. Farári sú ešte stále tu a na verejnej ulici vyspevujú svoje chorály.“ Do tohto rozhovoru sa zamiešal istý pán, ktorý sedel pri vedľajšom stole a povedal: „Cirkev vždy spieva, lebo neprestajne víťazí!“ „Aj pod gilotínou spievala. Cirkev je vždy silnejšia ako ostatní…“

Wilhem Hünermann, Farár z Arsu, sv. Ján Mária Vianney, str. 135-136, LÚČ, Bratislava, 2009

Preto, človeče, nestrácaj schovávaním, ale zbieraj rozdávaním. Dávaj sebe tým, že daruješ chudobnému; lebo čo nenecháš inému, to mať nebudeš.

Peter Chryzológ, In: LITURGIA HODÍN III., Tretí pôstny týždeň, Utorok, 201 – 202, toto 202 koniec.

„Čím viac priestoru dáme Bohu, tým viac urobíme svet ľudskejším.“

Citované podľa: FRANZ KAMPHAUS, Mach ´s wie Gott, werde Mensch. Ein Lesebuch zum Glauben, HERDER Freiburg . Basel . Wien, 2019, s. 30.
 

Sme dostatočne silní k tomu, aby sme vydržali vtedy, keď sa budú z nás vysmievať, že sme slabí?

FRANZ KAMPHAUS, Mach ´s wie Gott, werde Mensch. Ein Lesebuch zum Glauben, HERDER Freiburg . Basel . Wien, 2019, s. 69.

 

Nie sme vykúpení násilím, nie sme vykúpení láskou k moci, ale sme vykúpení mocou lásky.

FRANZ KAMPHAUS, Mach ´s wie Gott, werde Mensch. Ein Lesebuch zum Glauben, HERDER Freiburg . Basel . Wien, 2019, s. 116.

 

Mnohí putujú na rozličné miesta, aby videli pozostatky svätých. Žasnú, keď počujú rozprávať o ich skutkoch; obdivujú veľké stavby chrámov a bozkávajú  ich kosti ovinuté hodvábom a zlatom. A hľa, tu predo mnou na oltári si prítomný ty, môj Boh, svätý nad všetkých svätých. Stvoriteľ ľudí a Pán anjelov. K tým púťam podnecuje ľudí často len zvedavosť a túžba vidieť nové veci, a preto si odtiaľ odnášajú len veľmi skromné ovocie nápravy, najmä keď len bezmyšlienkovite, bez pravej nábožnosti behajú od jedného pútnického miesta k druhému.Ale tu v Oltárnej sviatosti si prítomný ty, Boh a človek, Ježiš Kristus; tu človek dosahuje hojné ovocie večného spasenia, koľkokrát ťa hodne a nábožne prijíma.

Tomáš Kempenský, Nasledovanie Krista,Spolok svätého Vojtecha, Trnava 2018, 4. kn., 1. kap., bod 38 – 41

 

Spisovateľ Martin Walser sa často vyslovuje o Bohu, že mu chýba, aj keď nemôže v neho uveriť.  

Freya Klier (Hg.), In:  Und wo warst du? 30 Jahre Mauerfall. HERDER, Freiburg . Basel . Wien, 2019, s. 82.

 

Kto nepozná minulosť, ten nemôže pochopiť prítomnosť a stvárňovať budúcnosť.

Helmud Kohl, In: Bernhard Stephan Schneider, Die Heilige Rita, Paulusverlag, Einsiedeln/Schweiz 2020, str. 146.  

„Nedovoľ, aby niekto s kým sa stretneš, neodišiel od teba šťastnejší.“

Matka Tereza – Citované podľa: Pur – Spezial, Die selige Mutter Teresa, 4. Auflage, Kissleg 2010, s. 14.

 

14-ročný Tomáš Ozaki píše svojej matke o svojom mučeníctve, čo je dosvedčené, z trestaneckého tábora: Mám milosť prijať milosť odsúdenia na smrť v Nagasaki kvôli viere. Predchádzam ťa na ceste do neba a čakám, aby si prišla tam aj ty, milá mama. Pobyt človeka na zemi je ako sen a podobá sa svetlu vo vetre, ktoré rýchlo vyhasne.

Sv. Pavol Miki (Nagasaki). In: Direktorium spirituale, FEBRUAR – 06. – 2021, Herausgeber Bischöflicher Stuhl, Regensburg, 06.02. február, S 11.

Nie je pravdou, ako hovoria mnohí, že radšej by sme mali meniť svet, než modliť sa. Svet sa nezmení k lepšiemu, ak sa nezmenia ľudia. Ale niet účinnejšej sily na zmenu sveta k lepšiemu, ako je modlitba. Ňou sa oddávame Bohu a ponúkame mu seba, aby nás pretavil.

Joseph Ratzinger, In: Directorium Spirituale, Herausgeber Bischöflicher Stuhl, Regensburg, 18. Februar 2020, s. 27.

 

Droga je pseudomystika tých ľudí, ktorí neveria a nemôžu odstrániť zo seba túžbu po raji. Droga je výstražné znamenie. Poukazuje na prázdnotu v našej spoločnosti.

Joseph Ratzinger, In: Directorium spirituale, Ein geistliches Wort für jeden Tag, April 2020, str. 4.

 

Mnohí sa obracajú k Cirkvi chrbtom, lebo si myslia, že Cirkev je prekážkou radosti a že  radosť možno získať mimo nej a v postoji proti nej.

Joseph Ratzinger, In: Gesammelte Schriften, Predigten, 14/2, Herder, str. 895, 25.08.2020.

„Keby sa Kristus tisíckrát narodil v Betleheme a nie v tebe: ostal by si naveky zatratený.“

Angelus Silesius, básnik
Popis
Angelus Silesius bol nemecký nadkonfesionálne-panteistický mystik, najvýznamnejší nemecký barokový básnik. Od protestantizmu prestúpil ku katolicizmu. V roku 1661 sa stal františkánom.
Dátum narodenia: 25. decembra 1624, Vroclav, Poľsko
Úmrtie: 9. júla 1677, Vroclav, Poľsko
Vzdelávanie: Leiden University (1644–1647), Strasbourg University (1643–1643), Padovská univerzita
Rodičia: Maria Hennemann, Stanislaus Scheffler

Miluj svoje dejiny, lebo sú cestou, po ktorej s tebou išiel Boh.

Lev Tolstoj. In:  FRANZ KAMPHAUS, Mach ´s wie Gott, werde Mensch. Ein Lesebuch zum Glauben, HERDER Freiburg . Basel . Wien, 2019, s. 44.

Kto nemá vieru a zaujíma sa o náboženské veci, počína si tak, ako plavec v bazéne bez kvapky vody.

Wyszynski, kardynal, Stefan. In: Kard. Karol Wojtyla, ks. Prof. Waldemar Chrostowski, SWIETY  PRYMAS, Bialy Krug Sp. Z o o, Kraków 2019, str. 60.

Zdravý má mnoho túžob, chorý len jednu.

In: Directorium spirituale, Februar 20.  2021, str. 34. Herausgeber Bischöflicher Stuhl, Regensburg.